2024-03-29T13:18:41Zhttp://oai.recercat.cat/request
oai:recercat.cat:2072/1168412022-02-24T10:20:34Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaSans Pinyol, JordiAghaebrahimi Samani, Pouya2011-03-28T08:09:28Z2011-03-28T08:09:28Z20102010-10http://hdl.handle.net/2072/11684124 p.1711287 bytesengInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaAquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original i l'institut no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)Risk and territory, a pending matter?info:eu-repo/semantics/article
oai:recercat.cat:2072/1790142022-01-24T12:07:37Zhdl_2072_521010Boixadé, JosepBosch, RicardCasafont, MiquelGavarró, PauGràcia, JoanHernàndez, FlorenciMarimon, FredericNadal, RafaelPedreny, JoanPlanas, EulàliaRejat, MiquelRomero, EsperançaCervera, XavierMorera, GlòriaCarol, JoanRoyes, MontseSans Pinyol, Jordi (coord.)2011-12-05T12:56:55Z2011-12-05T12:56:55Z20112011-12-05http://hdl.handle.net/2072/179014En el marc de les Jornades sobre investigació de sinistres que es van realitzar a l’Institut el juny de 2008, es va copsar la necessitat de crear un grup de recerca per facilitar l’intercanvi d’experiències professionals i per impulsar la coordinació en
l’actuació dels diferents agents i sectors implicats en la investigació d’incendis i explosions.
Així, l’octubre de 2008 l’Àrea de Recerca, Coneixement i Relacions Exteriors de l’Institut va posar en marxa el Grup de recerca sobre investigació d’incendis i explosions (GRIE), de caràcter multidisciplinari i transversal, amb la participació de persones d’expertesa reconeguda, en representació dels diferents àmbits que poden intervenir en la investigació d’aquest tipus de sinistres: bombers, mossos d’esquadra, companyies d’assegurances, empreses privades, universitat, judicatura i medicina forense. L’Àrea de Recerca va dur a terme la coordinació del Grup, que es va reunir amb una regularitat mensual —de l’octubre de 2008 fins al desembre de 2009—, per tal d’acomplir els objectius següents: d’una banda, posar en comú el coneixement i el bagatge dels diversos professionals per poder valorar l’estat de la qüestió en la investigació
d’incendis i explosions; de l’altra, elaborar un document descriptiu i didàctic, a partir de l’anàlisi de casos concrets, amb el propòsit d’oferir unes pautes generals —des del pensament i amb total respecte a les competències i responsabilitats dels
protagonistes de les actuacions on intervenen—, amb informació i una metodologia útil per a tots els sectors. Al llarg d’aquest temps també es va comptar amb la participació puntual d’altres professionals per a l’avaluació d’aspectes específics. Cal remarcar que l’abast de l’estudi es limita als incendis i les explosions en edificis i indústries de qualsevol ús i en infraestructures. No s’han tractat, doncs, els incendis forestals, que són un àmbit molt més específic i determinat, ni tampoc els incendis que afecten matèries perilloses i d’altres en entorns singulars, que en qualsevol cas poden ser objecte d’estudis posteriors més especialitzats. La investigació d’incendis i explosions és, clarament, una matèria transversal ja que, com s’ha dit, en els casos complexos hi intervenen policies, bombers, companyies d’assegurances, gabinets tècnics i universitats, jutges i forenses. Els objectius de cada agent són lògicament sectorials, és a dir orientats a respondre
a les qüestions habituals del seu camp d’actuació. La policia intervé quan es sospiten actes il·lícits o quan és requerida per l’autoritat judicial per fer-ho; la intervenció, doncs, no és exhaustiva i es limita a un percentatge relativament petit dels casos, i sempre l’objectiu és recollir proves per atribuir, en judicis, responsabilitats civils o, en el seu cas, penals.164 p.catInstitut de Seguretat Pública de Catalunyainfo:eu-repo/semantics/openAccessL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La investigació d'incendis i explosionsinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2032152022-02-11T11:29:31Zhdl_2072_521277Universitat PolitècnicaSamani PouyaSans Pinyol, Jordi2012-10-30T13:21:31Z2012-10-30T13:21:31Z20122012http://hdl.handle.net/2072/203215The aim of this book is to survey on different Land Use Planning and safety
approaches in vicinity of industrial plants. As this research is associated with three broad
fields of Land Use Planning, safety and security, the set principle is to avoid unnecessary and over detailed information, but including the useful ones to provide a comprehensive resource which can be applicable for several purposes. Besides, the proposed method, which is explained in Chapter 7, can initiate a new field for future of Land Use Planning in vicinity of industrial plants.79 p.engLambertinfo:eu-repo/semantics/openAccessL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Safety in vicinity of industrials plants: risk assessment and land use planninginfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2064532022-01-24T12:02:53Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaUnited Nations Human Settlements Programme IVPrograma de las Naciones Unidas para los Asentamientos Humanos (ONU-HABITAT)Gandia, ConxitaVallès, LolaBarroso, IsraelPons, MarcNewell, Gerard2013-02-07T13:53:16Z2013-02-07T13:53:16Z20122012http://hdl.handle.net/2072/206453Països: Burkina Faso, Burundi, Camerun, Cap Verd, Costa d’Ivori, GÀmbia, Kenya, Madagascar, Maurici, Nigèria, Ruanda, Senegal,Tanzània, Txad, Zimbàbue..L’informe que es presenta en aquest llibre és el resultat d’un nou acord de col·laboració entre el Programa de les Nacions Unides per als Assentaments Humans (ONU-Habitat) i l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, impulsat amb l’objectiu de millorar la seguretat en esdeveniments públics en els espais urbans a l’Àfrica. La fase pilot es va dur a terme el 2010, durant els dos seminaris de formació realitzats a Mollet del Vallès (Barcelona) com a part de la Plataforma Policia per al Desenvolupament Urbà (PPUD). En aquest informe es descriuen els orígens i l’estat de la iniciativa i resumeix els resultats. També s’inclouen algunes recomanacions per a millorar la seguretat d’esdeveniments públics.
Font d'informació: http://www.onuhabitat.org.88 p.catInstitut de Seguretat Pública de Catalunyainfo:eu-repo/semantics/openAccessL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La gestió policial als esdeveniments públics en espais urbans a l'Àfrica: situació actual i perspectives = Policing public events in urban spaces in Africa : an analysis of the current situation and a perspective on follow-up actionPolicing public events in urban spaces in AfricaGestió policial als esdeveniments públics en espais urbans a l'Àfricainfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2193612022-01-24T12:04:02Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, LolaCervera, CarlesBeSeCu (Projecte)Gandia, Conxita2013-10-28T10:58:47Z2013-10-28T10:58:47Z20132013http://hdl.handle.net/2072/219361Les aportacions que es presenten en aquest llibre mostren els resultats de la investigació sobre el comportament humà en situacions d’emergència que s’ha dut a terme en el marc del projecte de recerca europeu BeSeCu. El projecte Be-
SeCu —acrònim de Behaviour, Security and Culture (Comportament, Seguretat i Cultura)— forma part de la línia d’investigació i coneixement en matèria de seguretat del Setè Programa Marc de la Unió Europea. Concretament, el projecte es centra en una de les necessitats bàsiques establertes per la política europea en matèria de seguretat, com és la de conèixer en profunditat la realitat de les emergències a través de les persones que les han patit o dels professionals que hi
treballen diàriament. Per assolir aquest objectiu, el projecte ha investigat les diferències i similituds del comportament humà en diferents situacions d’emergència i en diversos països europeus per tal de millorar els processos d’evacuació i protecció en aspectes com ara la comunicació, les indicacions i els procediments d’intervenció dels agents actuants. Les situacions d’emergències s’han investigat mitjançant dos actors clau, és a dir des de l’òptica de persones que han estat víctimes d’una situació d’emergència i des de l’òptica dels professionals dels serveis d’emergència. El grup principal d’estudi dels serveis d’emergència ha estat els cossos de bombers. La investigació del comportament humà, tant de víctimes com dels serveis d’emergència (cossos de bombers), s’ha centrat en cinc tipus diferents d’emergències: incendis d’habitatge,
incendis en edificis públics, atemptats terroristes, terratrèmols i inundacions. El projecte estava format per un consorci d’institucions en què participaven un grup multidisciplinari de psicòlegs, sociòlegs, criminòlegs, enginyers i professionals de les emergències que treballen en escoles de bombers i policies, serveis d’emergència, centres de recerca i investigació i universitats de set països europeus:
• Alemanya: Ernst-Moritz-Arndt Universität Greifswald, Department of Health
and Prevention, Institute of Psychology (coordinació del projecte);
• Alemanya: Hamburg Fire and Emergency Service Academy;
• Espanya: Institut de Seguretat Pública de Catalunya, Unitat de Recerca de
l’Escola de Policia i de l’Escola de Bombers;
• Anglaterra: University of Greenwich, Fire Safety Engineering Group;
• Itàlia: Università di Bologna, Gruppo di Ricerca in Psicologia dell’Emergenza;
• República Txeca: Prague Psychiatric Centre;
• Suècia: Man-Technology-Organisation;
• Turquia: Association of Emergency Ambulance Physicians.159 p.catInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/info:eu-repo/semantics/openAccessRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)El comportament humà en situacions de crisi: resultats del projecte de recerca europeu BESECUinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2209572022-02-11T11:03:24Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGODIAC (Projecte)Good practice for dialogue and communication as strategic principles for policing political manifestations in Europe2013-12-05T12:47:40Z2013-12-05T12:47:40Z20132013http://hdl.handle.net/2072/220957This handbook describes the peer review methodology that was applied at the GODIAC project fi eld studies1. The peer review evaluation method as initiated by Otto Adang in the Netherlands and further developed in a European football context (Adang
& Brown, 2008) involves experienced police offi cers cooperating with researchers to perform observational fi eld studies to identify good practices and learning points for public order management. The handbook builds on the GODIAC seminars and workshops, for the fi eld study members, which took place in September 2010, January 2012 and January 2013. The handbook has been discussed in the project group and in the steering committee. It is primarily written for the GODIAC fi eld study members as background material for understanding the fi eld study process and for clarifying the different responsibilities that enable active participation in the fi eld study. The handbook has been developed during the project period and incorporates learning points
and developments of the peer review method. The handbook aims at promoting the use of fi eld studies for evaluation of policing major events.GODIAC (2010-2013)
Good practice for dialogue and communication as strategic principles for policing political manifestations in Europe
El Projecte GODIAC s'emmarca en el Programa de prevenció i lluita contra la delinqüència de la Direcció General de Justícia, Llibertat i Seguretat de la Comissió Europea. L'Institut participa en aquest projecte de recerca, juntament amb vint socis d'onze països europeus, i té una durada de tres anys (agost 2010-juliol 2013). L’objectiu principal del projecte és identificar i divulgar bones pràctiques en el diàleg i la comunicació com a elements estratègics per a la gestió i la prevenció dels problemes d’ordre públic.
Això es fa amb la voluntat de:
millorar el coneixement de les identitats socials dels diferents grups que protesten, contrarestar la radicalització d'aquests grups,
estimular l’ús dels resultats obtinguts en aquesta recerca a l'àmbit operatiu, així com a la formació i l'especialització de la policia,
desenvolupar una xarxa estable de cooperació i treball conjunt entre formadors, agents i acadèmics.
Països i institucions participants: el projecte està liderat per la Rikspolisstyrelsen (Swedish National Police Board – Direcció General de Policia de Suècia) i compta amb vint socis d’onze països diferents: Àustria, Alemanya, Suècia, Xipre, Hongria, Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Portugal, Romania, Eslovàquia i Espanya (Catalunya). ;Dotze organitzacions policials Austrian Ministry of Interior;Police Headquarters of Cyprus; Central Police Department of Lower Saxony; Hungarian National Police; Hungarian Parliamentary Commission for Civil Rights; Ministry of Administration and Interior; General Inspectorate of the Romanian Gendarmerie; Conty Police Authority of Stockholm; Conty Police Authority of Skane; Conty Police Authority of Västra Götaland;
Merseyside Police Headquarters; Metropolitan Police
Vuit centres formatius i de recerca: Germany Police University; Centre for Police Studies; Police Academy of Netherlands;Higher Institute of Police Science and Internal Security; Uppsala University; Academy of Police Force in Bratislava; National Police Improvement Agency;Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb la col·laboració de la Direcció General de la Policia (Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra)32 p.engSwedish National Police BoardL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/info:eu-repo/semantics/openAccessRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Good practice for dialogue and communication as strategic principle for policing political manifestations in Europe (GODIAC):field study handbookField study handbookinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2209582022-02-11T11:06:42Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGODIAC (Projecte)Good practice for dialogue and communication as strategic principles for policing political manifestations in Europe2013-12-05T12:59:22Z2013-12-05T12:59:22Z20132013http://hdl.handle.net/2072/220958The volume is divided into two parts; the fi rst deals with issues related to the police, and the second addresses issues related to
demonstrators and protesters. We hope that this volume will provide further insight into issues associated with policing at major events and shed light on the complexity of the organisations, motives, and strategies in play whenever protester groups are involved.El Projecte GODIAC s'emmarca en el Programa de prevenció i lluita contra la delinqüència de la Direcció General de Justícia, Llibertat i Seguretat de la Comissió Europea. L'Institut participa en aquest projecte de recerca, juntament amb vint socis d'onze països europeus, i té una durada de tres anys (agost 2010-juliol 2013). L’objectiu principal del projecte és identificar i divulgar bones pràctiques en el diàleg i la comunicació com a elements estratègics per a la gestió i la prevenció dels problemes d’ordre públic.
Això es fa amb la voluntat de:
millorar el coneixement de les identitats socials dels diferents grups que protesten,
contrarestar la radicalització d'aquests grups,
estimular l’ús dels resultats obtinguts en aquesta recerca a l'àmbit operatiu, així com a la formació i l'especialització de la policia,
desenvolupar una xarxa estable de cooperació i treball conjunt entre formadors, agents i acadèmics.
Països i institucions participants
El projecte està liderat per la Rikspolisstyrelsen (Swedish National Police Board – Direcció General de Policia de Suècia) i compta amb vint socis d’onze països diferents: Àustria, Alemanya, Suècia, Xipre, Hongria, Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Portugal, Romania, Eslovàquia i Espanya (Catalunya).
Dotze organitzacions policials: Austrian Ministry of Interior; Police Headquarters of Cyprus; Central Police Department of Lower Saxony; Hungarian National Police; Hungarian Parliamentary Commission for Civil Rights; Ministry of Administration and Interior
General Inspectorate of the Romanian Gendarmerie; Conty Police Authority of Stockholm; Conty Police Authority of Skane
Conty Police Authority of Västra Götaland; Merseyside Police Headquarters; Metropolitan Police
Vuit centres formatius i de recerca; Germany Police University; Centre for Police Studies; Police Academy of Netherlands
Higher Institute of Police Science and Internal Security; Uppsala University; Academy of Police Force in Bratislava
National Police Improvement Agency; Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb la col·laboració de la Direcció General de la Policia (Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra)236 p.catSwedish National Police BoardL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/info:eu-repo/semantics/openAccessRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Good practice for dialogue and communication as strategic principle for policing political manifestations in Europe (GODIAC):the anthologyThe Anthologyinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2209592022-02-11T11:05:33Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGODIAC (Projecte)Good practice for dialogue and communication as strategic principles for policing political manifestations in Europe2013-12-05T13:07:32Z2013-12-05T13:07:32Z20132013http://hdl.handle.net/2072/220959This report summarises the fi eld study results of the project ’Good practice for dialogue and communication as strategic principles for policing political manifestations in Europe’ (GODIAC).1 The overall idea was to integrate operative police work, research and training within the fi eld and to build international and institutional networks, ensuring and recognising the responsibilities of the organisers. The purpose of the GODIAC project was to contribute to the development of a European approach to policing political manifestations.El Projecte GODIAC s'emmarca en el Programa de prevenció i lluita contra la delinqüència de la Direcció General de Justícia, Llibertat i Seguretat de la Comissió Europea. L'Institut participa en aquest projecte de recerca, juntament amb vint socis d'onze països europeus, i té una durada de tres anys (agost 2010-juliol 2013). L’objectiu principal del projecte és identificar i divulgar bones pràctiques en el diàleg i la comunicació com a elements estratègics per a la gestió i la prevenció dels problemes d’ordre públic. Això es fa amb la voluntat de: millorar el coneixement de les identitats socials dels diferents grups que protesten, contrarestar la radicalització d'aquests grups, estimular l’ús dels resultats obtinguts en aquesta recerca a l'àmbit operatiu, així com a la formació i l'especialització de la policia, desenvolupar una xarxa estable de cooperació i treball conjunt entre formadors, agents i acadèmics. Països i institucions participants El projecte està liderat per la Rikspolisstyrelsen (Swedish National Police Board – Direcció General de Policia de Suècia) i compta amb vint socis d’onze països diferents: Àustria, Alemanya, Suècia, Xipre, Hongria, Regne Unit, Holanda, Dinamarca, Portugal, Romania, Eslovàquia i Espanya (Catalunya). Dotze organitzacions policials: Austrian Ministry of Interior; Police Headquarters of Cyprus; Central Police Department of Lower Saxony; Hungarian National Police; Hungarian Parliamentary Commission for Civil Rights; Ministry of Administration and Interior General Inspectorate of the Romanian Gendarmerie; Conty Police Authority of Stockholm; Conty Police Authority of Skane Conty Police Authority of Västra Götaland; Merseyside Police Headquarters; Metropolitan Police Vuit centres formatius i de recerca; Germany Police University; Centre for Police Studies; Police Academy of Netherlands Higher Institute of Police Science and Internal Security; Uppsala University; Academy of Police Force in Bratislava National Police Improvement Agency; Institut de Seguretat Pública de Catalunya, amb la col·laboració de la Direcció General de la Policia (Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra)48 p.engL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/info:eu-repo/semantics/openAccessRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Good practice for dialogue and communication as strategic principle for policing political manifestations in Europe (GODIAC):recommendations for policing political manifestations in EuropeRecommendations for policing political manifestations in Europeinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/2680212022-01-24T11:16:54Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaJovani Gómez, ManelVilardell i Molas, Jordi2016-11-24T13:26:24Z2016-11-24T13:26:24Z20162016http://hdl.handle.net/2072/268021Les actuacions dels agents de policia en enfrontaments armats amb situacions de risc racionalment greu per a la vida són una evidència empírica. Aquest tipus d’intervencions acostumen a tenir una complexitat i un ressò que repercuteixen de manera rellevant en diferents aspectes. Amb el present estudi es vol aprofundir en les actuacions policials en què els
agents de policia han de fer ús de l’arma de foc, des d’una àmplia perspectiva que comença en el moment en què una persona decideix formar part d’un cos policial, que passa per un procés selectiu i rep una formació inicial com a alumne/a en una escola de policia, i acaba amb la posterior formació continuada que ha de rebre al llarg de la seva trajectòria professional per enfrontar-se amb les millors condicions de seguretat a les actuacions en què ha d’utilitzar la seva arma de foc, tant des d’una perspectiva física i mental com jurídica.136 p.catInstitut de Seguretat Pública de Catalunyainfo:eu-repo/semantics/openAccessL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Situacions reals d'ús de l'arma de foc : resultats d'un estudi per a la formació policialinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/3040672022-01-21T14:09:38Zhdl_2072_521010Jovani Gómez, ManelVilardell, Jordi2018-01-17T12:35:57Z2018-01-17T12:35:57Z2018-012018-01http://hdl.handle.net/2072/304067Las actuaciones de los agentes de policía en enfrentamientos armados con situaciones de riesgo racionalmente grave para la vida son una evidencia empírica. Este tipo de intervenciones acostumbran a tener una complejidad y una resonancia que
repercuten de manera relevante en diferentes aspectos. Con el presente estudio se quiere profundizar en las actuaciones policiales en que los agentes de policía tienen que hacer uso del arma de fuego, desde una amplia perspectiva que empieza en el momento en que una persona decide formar parte de un cuerpo policial, que pasa por un proceso selectivo y recibe una formación inicial como alumno/a en una escuela de policía, y acaba con la posterior formación continuada que debe recibir a lo largo de su trayectoria profesional para enfrentarse con las mejores condiciones de seguridad a las actuaciones en que tiene que utilizar su arma de fuego, tanto desde una perspectiva física y mental como jurídica.137 p.spaInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Situaciones reales de uso del arma de fuego: resultados de un estudio para la formación policialinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/3341842022-02-18T12:01:06Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaJovani Gómez, ManelVilardell i Molas, Jordi2018-10-17T10:30:56Z2018-10-17T10:30:56Z20182018http://hdl.handle.net/2072/334184Police officers’ actions in which they have had to use firearms have significant implications, both professionally and personally, as well as an important social impact. The initiative of this study is to analyse real cases of firearm use during police interventions
in armed confrontations, with serious life-threatening situations, to consider current training in this area and to propose future lines of action. The Institute for Public Security of Catalonia continuously looks to improve the various annual training sessions and, obviously, the training on the matter in hand. Thus, one of the aims of the Institute is to promote research into the various areas of safety, with the participation of experts and professionals from different disciplines to provide new knowledge and favour innovation in training. This study has been carried out over two years by a multidisciplinary group of professionals comprising members of the Catalan Government Police-Mossos d’Esquadra and specialists from the Ministry of Home Affairs and the Institute for Public Security of Catalonia, who have gathered the information and shared the results from different perspectives: those of training, legal and police intervention. For this purpose, they have used the individual testimony of police officers who have experienced situations of extreme use of force whilst performing their duties, who have explained their cases and made this work possible. For these reasons, and due to the importance of training in these cases, it has been deemed essential to disseminate the results of this study, particularly to shooting monitors and instructors and police procedure trainers, as they are commissioned with training our police officers. One of the first education activities was the Workshop organised at the Institute
on 15 September 2016, in which three experts and authors of reference for this study took part and three Catalan Government Police-Mossos d’Esquadra police officers told of their experiences, representing all their colleagues who took part in
the study. Another action is the publication of this work as the fourth edition in our “Safety Segments” collection, hoping it will be well received and a useful tool. I would like to thank the great ability and work of the authors of this study and, in particular, the invaluable participation of those who, voluntarily and generously, have passed on their experience with the conviction that it could help raise awareness among their colleagues, improve knowledge of these exceptional cases and, finally, have an impact on police training.132 p.engInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Real situations of firearm use : results of a study for police trainingSituacions reals d'ús de l'arma de foc : resultats d'un estudi per a la formació policialinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/3656472022-01-24T11:27:06Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaToboso Buezo, Mario2019-11-29T08:30:59Z2019-11-29T08:30:59Z20192019http://hdl.handle.net/2072/365647El terrorisme representa un objecte d’estudi particularment complex: la seva anàlisi és un tema recurrent de debat acadèmic i en revisió constant durant els darrers anys. Què pretén el terrorisme i quins són els seus objectius estratègics? Quin és l’ecosistema perfecte on pot desplegarmés bé els seus efectes?
Partint d’aquestes i moltes altres preguntes, l’autor exposa en aquest llibre la multiplicitat de factors i variables que cal tenir en compte per a intentar determinar la definició, les tipologies i les causes del terrorisme, alhora que qüestiona inèrcies argumentatives i conceptes contaminats que sovint s’utilitzen. L’objectiu final és fomentar el pensament crític i una pedadogia de l’amenaça terrorista des del coneixement i la ponderació, per tal de poder analitzar com es comporta el terrorisme i incentivar-ne la gestió i la prevenció des d’un punt de vista multidisciplinari i dinàmic.152 p.catInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Terrorisme i antiterrorismeinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/3776652022-01-24T11:18:34Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaToboso Buezo, Mario2020-10-23T09:34:27Z2020-10-23T09:34:27Z20202020http://hdl.handle.net/2072/377665Terrorism represents a particularly complex object of study: its analysis is a recurrent subject of academic debate and is under constant review in recent years. What is the purpose of terrorism and what are its strategic objectives? What is the perfect ecosystem in which it can best deploy its effects?. Based on these and many other questions, the author explains the multiplicity of factors and variables that must be taken into account to try to determine the definition, types and causes of terrorism, while questioning argumentative inertias and contaminated concepts that are often used. The overall objective is to promote critical thinking and an education around terrorist threats based on knowledge and consideration, in order to be able to analyse how terrorism behaves and to encourage management and prevention from a multidisciplinary and dynamic point of view.154 p.engInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Terrorism and counterterrorisminfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/3776662022-01-24T11:32:23Zhdl_2072_521010Institut de Seguretat Pública de CatalunyaToboso Buezo, Mario2020-10-23T09:58:19Z2020-10-23T09:58:19Z20202020http://hdl.handle.net/2072/377666El terrorismo representa un objeto de estudio particularmente complejo: su análisis es un tema recurrente de debate académico y en revisión constante durante los últimos años. ¿Qué pretende el terrorismo y cuáles son sus objetivos estratégicos? ¿Cuál es el ecosistema perfecto donde puede desplegar mejor sus efectos?
Partiendo de estas y otras muchas preguntas, el autor expone en este libro la multiplicidad de factores y variables que hay que tener en cuenta para intentar determinar la definición, las tipologías y las causas del terrorismo, a la vez que cuestiona inercias argumentativas y conceptos contaminados que se utilizan a menudo. El objetivo final es fomentar el pensamiento crítico y una pedagogía de la amenaza terrorista desde el conocimiento y la ponderación, para poder analizar cómo se comporta el terrorismo e incentivar la gestión y la prevención desde un punto de vista multidisciplinario y dinámico.154 p.spaInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Terrorismo y antiterrorismoinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/5205932022-02-23T12:03:39Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, Lola2021-10-14T12:26:41Z2021-10-14T12:26:41Z2011http://hdl.handle.net/2072/52059312 p.engInstitut Ramon Llull (IRL) i Publicacions de la Universitat de València (PUV)Transfer: journal of contemporary culture. Núm. 6 (2011)L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Victims, criminals and scapegoatsinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5205942022-02-23T12:20:29Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, Lola2021-10-14T12:27:46Z2021-10-14T12:27:46Z2010http://hdl.handle.net/2072/520594La legislación penal de cada país define qué acciones constituyen delito, y por lo tanto quiénes podrán ser considerados delincuentes y quiénes víctimas. En este proceso de definición y aplicación de la justicia, la sociedad tiende a crear chivos expiatorios.7 p.spaAjuntament de BarcelonaBarcelona metrópolis : revista de información y pensamiento urbanos. Núm. 77 (2010), p. 57-63L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Víctimas, delincuentes y chivos expiatoriosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5205962022-02-23T12:22:05Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, Lola2021-10-14T12:30:43Z2021-10-14T12:30:43Z2010http://hdl.handle.net/2072/520596La legislació penal de cada país defineix quines accions constitueixen delicte i, per tant, qui podrà ser considerat un delinqüent i qui una víctima. En aquest procés de definició i aplicació de la justícia, la societat tendeix a crear bocs expiatoris.7 p.catAjuntament de BarcelonaBarcelona metròpolis : revista d'informació i pensament urbans. Núm. 77 (2010), p. 57-63L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Víctimes, delinqüents i bocs expiatorisinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5205952022-02-23T12:00:36Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, LolaMoriana, AliciaGarcia, Rotger2021-10-14T12:30:09Z2021-10-14T12:30:09Z2018-102018-10http://hdl.handle.net/2072/520595This paper aims to provide an outline of an ongoing research project that is funded by the H2020 programme, the TARGET: Training Augmented Reality Generalised Environment Toolkit. The project addresses the need for innovative serious gaming solutions for police and other security agents to train in low probability/high impact events. The ambition of the project is to deliver a Pan-European serious gaming platform that combines Mixed, Virtual and Augmented Reality and content for training, and also incorporates methodology to assess the skills and competencies of trainees. In addition the paper provides a description of the technology components and of the six training content scenarios that TARGET has developed up to now.10 p.engEuropean Law Enforcement Research Bulletin, (4 SCE), p. 177-186L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)The TARGET Project: Using VR and AR to improve police traininginfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5206332022-02-23T12:01:56Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, Lola2021-10-22T11:54:40Z2021-10-22T11:54:40Z2017-02-09http://hdl.handle.net/2072/5206334 p.engTilburg UniversityDiggit magazine: digital culture, globalization, artsL'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)There are no shortcuts to become a police officerinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5206352022-02-11T11:09:09Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGuillén Lasierra, FrancescVallès, Lola2021-10-25T06:26:17Z2021-10-25T06:26:17Z2003http://hdl.handle.net/2072/52063519 p.spaAtelierAgra, Cândido da ... [et al.] (eds.). La seguridad en la sociedad del riesgo. Un debate abierto. Barcelona, pp. 303-325© Atelier i l'autor/a. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Inmigrante e inseguridad: ¿un problema de delincuencia o victimización?info:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5206322022-02-23T11:51:57Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaBäck, ThomasVallès, LolaPadyab, Mojgan2021-10-22T11:53:33Z2021-10-22T11:53:33Z2017-02-09http://hdl.handle.net/2072/52063217 p.engRoutledge, Taylor & Francis GroupPolice Practice and Research, 2017, Vol 18, Issue 5, p. 478-491L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Police students’ perceptions of professional competences: a comparative study of Catalonia and Swedeninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
oai:recercat.cat:2072/5207062022-02-11T11:16:28Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, Lola2021-11-25T13:13:36Z2021-11-25T13:13:36Z20062006http://hdl.handle.net/2072/5207068 p.engHart PublishingJensen, E.L. & Jepsen, J. (eds.). Juvenile Law Violators, Human Rights, and the Development of New Juvenile Justice Systems. London: Hart Publishing, pp. 283–292© Hart Publishing i l'autora. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)The role of the police within the Spanish juvenile justice system: the results of legal reform in Cataloniainfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5209802022-02-23T11:46:35Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaKnuth, DanielaKehl, DorisGalea, EdHulse, LynnSans Pinyol, JordiVallès, LolaRoiha, MalinSeidler, FrankDiebe, EberhardKecklund, LenaPetterson, SaraWolanin, JerzyBeltowski, GrzegorzPreiss, MarelSotolárová, MarieHolubová, MarketaSofuoglu, TurhanSofuoglu, Zeynep BaskayaPietrantoni, LucaSaccinto, ElisaSilke, Schmidt2022-01-19T10:23:54Z2022-01-19T10:23:54Z20122014http://hdl.handle.net/2072/520980Little intercultural research with standardised instruments has been conducted regarding survivors’ responses (i.e. their emotions, cognitions and activities) to emergency situations. Based on results from focus groups, with survivors and experts, as well as a pre-test, a standardised psychological instrument was developed: the BeSeCu-S (Behaviour, Security, and Culture – Survivor). The BeSeCu-S is a questionnaire for people who have experienced an emergency situation where lives and property were threatened and evacuation from a structure was a valid option. It is subdivided into four main stages of such an event: Beginning, Realisation, Evacuation and Aftermath. A total of 1112 survivors from eight different countries and five different emergency situations took part in the field study. The results indicate that the questionnaire can enable researchers to analyse survivors’ responses in relation to pre-, peri- and post-event factors (e.g. emergency knowledge, time to begin evacuating, injuries and posttraumatic stress symptoms). Additionally, analyses across different nationalities, event types and stages of an event appear possible.19 p.engTaylor & FrancisJournal of Risk Research, 2014, Vol 17, Issue 5, p. 601-620L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)BeSeCu-S – a self-report instrument for emergency survivorsinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
oai:recercat.cat:2072/5212742022-02-11T11:14:53Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaVallès, LolaGuillén Lasierra, Francesc2022-02-11T09:57:48Z2022-02-11T09:57:48Z20032003-01http://hdl.handle.net/2072/52127436 p.catFundació Jaume BofillAja, Eliseo i Nadal, Mònica (eds.). La immigració a Catalunya avui. Anuari 2002. Barcelona: Mediterrània : Fundació Jaume Bofill, pp. [327]-362L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Seguretat, delinqüència i immigració: aprendre a llegir les dadesinfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5213022022-02-16T11:38:01Zhdl_2072_521277Vallès, Lola2022-02-16T11:38:01Z2022-02-16T11:38:01Z20082008http://hdl.handle.net/2072/52130211 p.spaDuxGarrós Font, I. i Yñíguez Navas, A. (coords.). El papel de la Policía en la convivencia. Barcelona, pp. 257-278© Dux i l'autor/a. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)El papel de la Policía en la gestión del espacio público: el caso de la prostitución callejerainfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5214282022-06-10T09:34:52Zhdl_2072_521277Macho Duran, Josep Antoni2022-02-22T10:32:14Z2022-02-22T10:32:14Z20212021http://hdl.handle.net/2072/52142835 p.spaAranzadiPérez, José Luis Monereo ... [et al.]. Salud y asistencia sanitaria en España en tiempos de pandemia. Tomo I. Pamplona: Thomson Reuters Aranzadi, pp. 981-1030© Aranzadi i l'autor/a. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)El papel de las fuerzas y cuerpos de seguridad del estado en materia de salud pública : el control y el seguimiento de las pandemias : el caso COVID-19info:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5216222022-03-09T11:00:23Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaKehl, DorisKnuth, DanielaGalea, EdHulse, LynnSans Pinyol, JordiVallès, LolaSeidler, FrankDiebe, EberhardKecklund, LenaPetterson, SaraWolanin, JerzyBeltowski, GrzegorzPreiss, MarekHolubova, MarketaSofuoglu, TurhanSofuoglu, Zeynep BaskayaPietrantoni, LucaSaccinto, ElisaSchmidt, Silke2022-03-09T11:00:23Z2022-03-09T11:00:23Z20142014http://hdl.handle.net/2072/521622During emergencies, firefighters may face challenges such as inappropriate victim responses, poor communication, and lack of needed information. Here we describe the multistep development of a questionnaire for firefighters to identify emergency-related human factors that may impair their professional performance and interfere with procedures during threatening events and evacuations. The resulting self-report questionnaire, titled the Behavior Security Culture–First Responder, comprises a battery of scales plus single questions designed for international use. We report the psychometric properties of the battery of scales and their application across 8 countries: Germany, UK, Spain, Sweden, Poland, Czech Republic, Turkey, and Italy. Exploratory factor analysis and multigroup confirmatory factor analysis were conducted with a total sample of 3,011 firefighters (97% male). Exploratory factor analysis revealed 6 unidimensional scales assessing various aspects of victim behavior, communication with others, and information availability and reliability. Multigroup confirmatory factor analyses, with the 8 countries inserted as groups, confirmed configural and metric invariance, but not scalar invariance. Internal consistency estimates of the 6 scales ranged from α = .77 to .80. Divergent validity was established for all scales in all national samples. The collected data and the questionnaire may be used for developing training programs and to aid in directing resources efficiently.20 p.engHogrefeInternational Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 2014, Vol 3, Issue 3 (Jul), p. 167-183© Hogrefe i els autors/es. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Advancing disaster relief: development of a self-report questionnaire for firefightersinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
oai:recercat.cat:2072/5227062023-02-13T11:06:23Zhdl_2072_521277Seminario [sobre] el modelo policial y sus retos de futuro (1r : 1997 : Mollet del Vallès, Catalunya)2022-09-16T06:53:45Z2022-09-16T06:53:45Z19972000http://hdl.handle.net/2072/522706262 p.spaGeneralitat de Catalunya, Institut d'Estudis Autonòmics ; Escola de Policia de Catalunya© Generalitat de Catalunya. Institut d'Estudis Autonòmics i Escola de Policia de Catalunya Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)El Modelo policial y sus retos de futuro: seminario, Mollet del Vallès, 26, 27 y 28 de noviembre de 1997info:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/5228652022-10-20T09:43:44Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGuillén Lasierra, Francesc2022-10-20T09:43:44Z2022-10-20T09:43:44Z1997-101997-10http://hdl.handle.net/2072/522865Reproducció del document publicat a: https://raco.cat/index.php/RCSP/issue/view/985512 p.catInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaRevista Catalana de Seguretat Pública, 1997, Núm. 1, p. 171-182© Institut de Seguretat Pública de Catalunya i l'autor. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Breu resum i comentari de la Llei orgànica 4/1997, de 4 d'agost per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i els cossos de seguretat en llocs públicsBreve resumen y comentario de la Ley orgánica 4/1997, de 4 de agosto, por la que se regula la utilización de vidocámaras por las fuerzas y cuerpos de seguridad en lugares públicosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5228642022-10-20T09:46:50Zhdl_2072_521455Institut de Seguretat Pública de CatalunyaGuillén Lasierra, Francesc2022-10-20T09:41:52Z2022-10-20T09:41:52Z2004-072004-07http://hdl.handle.net/2072/522864Reproducció del document publicat a: https://raco.cat/index.php/RCSP/article/view/1216272 p.catInstitut de Seguretat Pública de CatalunyaRevista Catalana de Seguretat Pública, 2004, Núm. 14, p. 133-134© Institut de Seguretat Pública de Catalunya i l'autor. Tots els drets reservatsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)El projecte OISIN II: l'avaluació de la policia de proximitatEl proyecto OISIN II: la evaluación de la policía de proximidadinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5228622022-10-19T12:26:12Zhdl_2072_521455Guillén Lasierra, Francesc2022-10-19T12:26:12Z2022-10-19T12:26:12Z1993-071993-07http://hdl.handle.net/2072/522862Reproducció del document publicat a: http://revistes.eapc.gencat.cat/index.php/rcdp/issue/view/11719 p.catEscola d'Administració Pública de CatalunyaAutonomies. Revista catalana de dret públic, 1993, Núm. 16, p. [171]-189L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La competència autonòmica sobre coordinació de les policies locals a la llum de la recent jurisprudència constitucionalLa competencia autonómica sobre coordinación de las policías locales a la luz de la reciente jurisprudencia constitucionalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5228752022-10-24T08:07:43Zhdl_2072_521455Castro Ceacero, DiegoSant i Pinyol, Jordi2022-10-24T08:07:43Z2022-10-24T08:07:43Z2013-052014-07http://hdl.handle.net/2072/522875Reproducció del document publicat a: https://educar.uab.cat/article/view/v50-n2-castro (Exemplar dedicat a: La seguridad como factor clave en las organizaciones educativas)El presente artículo pretende sintetizar algunas consideraciones técnicas, legislativas y pedagógicas
sobre los planes de autoprotección y su potencial educativo. Partimos, por tanto,
del valor de la cultura de la prevención como un enfoque de la seguridad en los establecimientos
docentes que han visto evolucionar los postulados sobre esta área, desde planteamientos
extremos claramente terapéuticos, hasta enfoques más recientes de orientación
específica y preventiva. Se revisa también la evolución normativa y pedagógica de los
planes de autoprotección, los cuales, en el marco de una escuela que promueve la seguridad,
se convierten, además de en un protocolo de gestión, en un instrumento para concienciar
y educar en los hábitos y en las pautas para llevar una vida saludable y más segura. Finalmente,
se analiza la estructura de los planes de autoprotección desde un enfoque cultural
basado en la seguridad integral.Aquesta aportació vol resumir algunes consideracions de caire tècnic, legislatiu i pedagògic
sobre els plans d’autoprotecció. Partim, per tant, del valor de la cultura de la prevenció
com a enfocament de la seguretat dels centres educatius, que han vist evolucionar els
postulats sobre aquesta àrea, des de plantejaments extrems clarament terapèutics, fins a
enfocaments més d’orientació específica i preventiva. També s’hi revisa l’evolució normativa
i pedagògica dels plans d’autoprotecció, els quals, en el marc d’una escola que promou
la seguretat, es converteixen, a més d’un protocol de gestió, en un instrument per conscienciar
i educar els hàbits i les pautes per tal de viure de manera més segura i saludable.
Finalment, s’hi analitza l’estructura dels plans d’autoprotecció des d’un enfocament cultural
orientat cap a la seguretat integral.The aim of this article is to review certain technical, legislative and pedagogical considerations
regarding self-protection plans and their educational potential. We examine the importance
of building a culture of prevention as a strategy to ensure safety in schools that have
witnessed the evolution of hypotheses in this area, from extreme, clearly therapeutic propositions
to more recent focuses with a specific, preventive orientation. The regulatory and
pedagogical evolution of self-protection plans is also reviewed. In the framework of a school
that promotes safety, these plans become not only management protocols but an instrument
to increase awareness of and educate in habits and standards that are conducive to leading
a safer and healthier life. Finally, the structure of self-protection plans is analysed through
a cultural focus based on integral security.20 p.spaUniversitat Autònoma de Barcelona (UAB)Educar, Vol. 50, núm. 2, p. 265-284L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Los planes de autoprotección como instrumento técnico y educativoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5228762024-01-26T08:08:06Zhdl_2072_521455Campoy-Torrente, PedroChelini, Ariel AndrésSoto Urpina, Carles2022-10-24T08:26:44Z2022-10-24T08:26:44Z2016-082016-12http://hdl.handle.net/2072/522876Reproducció del document publicat a: https://revistas.flacsoandes.edu.ec/urvio/issue/view/144 (Exemplar dedicat a: Ciudades seguras)Exemplar dedicat a: Ciudades segurasLas políticas públicas de seguridad necesitan ser evaluadas para poder demostrar su eficacia. Una de las prácticas más extendidas es la policía de proximidad, que convive con aspectos clásicos de carácter managerial orientados a la resolución de problemas específicos. Una de las formas para evaluar una intervención es el método de medición del desplazamiento y difusión de beneficios de Bowers y Johnson (2003). Perseguimos dos objetivos: conocer si este método se puede aplicar en el contexto de Santa Fe y conocer si es útil para evaluar la eficacia de la policía de proximidad. Se tomaron datos desde el inicio de la estrategia en el barrio “7 Jefes” (área A). Comparando los resultados un año antes y un año después, se han ponderado los resultados con posibles barrios objeto de desplazamiento (o difusión de beneficios) (área B) y con un barrio control (área C).Public security policies need to be evaluated to demonstrate its effectiveness. One of the most widespread practices is proximity policing, which coexists with classical managerial approaches, aimed to find “problem-oriented policing” solutions. One way to assess an intervention is Bowers and Johnson´s (2003) method of measuring the displacement and diffusion of benefits. We pursue two objectives: to know if this method can be applied in the context of Santa Fe, and; to know if this methodology is useful in assessing the effectiveness of proximity policing. Data were taken from the beginning of the strategy in the neighborhood "7 Jefes" (area A). Comparing the results a year earlier and a year later, these results have been weighted with possible displacement neighborhoods object (or diffusion of benefits) (area B) and control area (area C).21 p.spaFacultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO)URVIO: Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad, Núm. 19, p. 70-89L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Evaluación de la policía de proximidad en la ciudad de Santa Feinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5275462022-11-03T11:25:10Zhdl_2072_521455Soria Verde, Miguel ÁngelArmadans Tremolosa, Inma2022-11-03T11:25:10Z2022-11-03T11:25:10Z2007http://hdl.handle.net/2072/527546Aquest article es basa en els resultats obtinguts en la investigació cofinançada per l’Escola de Policia de Catalunya, l’Institut Català de la Dona i la Universitat de Barcelona. Reproducció del document publicat a: https://journals.copmadrid.org/apj/art/6a5889bb0190d0211a991f47bb19a777El artículo analiza los cambios actitudinales provocados por la formación policial hacia las mujeres agredidas sexualmente. Se administró un cuestionario de 10 ítems de mitos/realidades sobre las agresiones sexuales a un total de 393 aspirantes a policías
locales y autonómicos de la Escuela de Policía de Cataluña. Se realizó un pre y post-test tras una formación específica en victimización de 20 horas. Los resultados mostraron un cambio actitudinal significativo, con una mejora en la percepción social de la agresión sexual. Al mismo tiempo se plantearon efectos no deseados en la formación y diferencias no esperadas por sexo, nivel educacional y tipo de policía. Dichos resultados permiten confirmar la relevancia de la formación policial en los cambios actitudinales, la diferencia entre información y formación como procesos de cambio y al mismo tiempo la necesidad de establecer procesos cualitativos de selección en las unidades especializadas de atención a mujeres victimizadas más allá de la variable sexo.The article analyzes the attitudinal change in the police academy about women sexual victimization by effect of specific training. A questionnaire of 10 items composed by myths and facts of sexual aggression in women was administred to 393 local and autonomous police students in the Cataluña Police Academy. We used a pre, post-test evaluation after 20 hours of specific training in victimization. The results showed an attitudinal change, with a better social perception of the sexual aggression. But at the same time we found mom wanted training effects and differences not expected in sex, educational level and typology of police organization. Results can confirm the relevancy of police training in attitudinal change, the relevancy of information and formation in attitudinal change and the necessity to develop qualitative systems for officer’s selection that work in specialized units of women victims
attention more than a variable sex qualification.15 p.spaColegio Oficial de la Psicología de MadridAnuario de Psicología Jurídica, Vol. 16, Núm. 1, p. 9-24L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Efectos de la formación policial en el cambio actitudinal hacia la agresión sexualPolice training effects on attitudinal changes to sexual aggressioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5299222023-01-10T08:27:00Zhdl_2072_521277Recasens i Brunet, Amadeu, 1956-, coord.Escola de Policia de CatalunyaMarlière, ÉricHebberecht, PatrickLamaire, MariekeSelmini, RossellaCastro, JosefinaAgra, Cândido daBarruti, MilaRodríguez Basanta, AnabelHadfield, PhilRomaní, Oriol, 1951-Daphne programme IIProjecte Daphne II2023-01-02T10:36:01Z2023-01-02T10:36:01Z2007http://hdl.handle.net/2072/529922El resum de resultats es pot consultar a: http://hdl.handle.net/2072/222017Les transformacions econòmiques i socials dels últims decennis han implicat a tot Europa canvis substancials en els models productius i socials, la qual cosa, entre d’altres coses, ha repercutit en un increment de la importància de les activitats d’oci a la nostra societat. La perllongació de la durada d’algunes manifestacions d’oci —especialment les protagonitzades pel jovent durant les seves sortides nocturnes— i la seva adaptació a l’entorn són elements que ocasionen força conflictes entre els diversos grups socials que conflueixen en aquests llocs. D’altra banda, aquestes formes d’esbarjo han anat evolucionant juntament amb un increment dels riscos als quals s’exposa el jovent (vulgarització del consum de drogues, trànsit de vehicles, conductes sexuals de risc, etc.). Un d’aquests possibles riscs —la violència— apareix amb força en els darrers anys en els processos de construcció de pors i de preocupacions socials. No obstant això, es tracta d’una qüestió poc estudiada encara en l’àmbit europeu. Per aquest motiu, l’Escola de Policia de Catalunya va decidir impulsar ara fa tres anys un projecte d’investigació d’abast europeu per tractar l’anàlisi de la violència entre joves en espais d’oci nocturn i va obtenir, per a això, el suport de la Unió Europea en el marc del programa Daphne II. Els resultats d’aquesta investigació es recullen en aquest llibre.Las transformaciones económicas y sociales de los últimos decenios han implicado en toda Europa cambios sustanciales en los modelos productivos y sociales, lo cual, entre otras cosas, ha repercutido en un incremento de la importancia de las actividades
de ocio en nuestra sociedad. La prolongación de la duración de algunas manifestaciones de ocio, especialmente las protagonizadas por los jóvenes durante sus salidas nocturnas, y su adaptación al entorno son elementos que ocasionan no pocos conflictos
entre los diversos grupos sociales que confluyen en esos entornos. Por otra parte, la evolución de estas formas de ocio ha corrido pareja al incremento de los riesgos a los que se exponen los jóvenes (vulgarización del consumo de drogas, tráfico de vehículos,
conductas sexuales de riesgo, etc.). Uno de estos posibles riesgos, la violencia, aparece con fuerza en los últimos años en los procesos de construcción de miedos y de preocupaciones sociales. Se trata, sin embargo, de una cuestión poco estudiada todavía en el ámbito europeo. Por este motivo, la Escuela de Policía de Cataluña se decidió a impulsar hace ya tres años un proyecto de investigación de alcance europeo para abordar el análisis de la violencia entre jóvenes en espacios de ocio nocturno y obtuvo para ello el apoyo de la Unión Europea en el marco del programa Daphne II. Los resultados de esta investigación se recogen en el presente libro.Economic and social transformations that have taken place in the last few decades throughout Europe have brought about substantial changes in productive and social models. One result of this situation has been an increase in the importance of leisure activities in our society. Certain forms of leisure now last much longer, especially in the case of juveniles when they go out at night. The way these activities have adapted to the local setting causes a considerable number of conflicts between different social groups that are stakeholders in these settings. Furthermore, these leisure forms have developed on a parallel with an increase in the risks that these juveniles are exposed to (widespread drug taking, increased road traffic, unprotected sexual relations, etc.). One potential risk is violence, and it has been largely responsible in recent years for creating fear and social concern. However, it has been subject to little study at a European level. For this reason, three years ago, the Police School of Catalonia decided to organise a European research project in order to analyse violence amongst juveniles in night-time leisure areas. To do so, the project was awarded a European Union grant within the framework of the Daphne II programme.The results of the investigation are presented in this book.194 p.mulEscola de Policia de Catalunya ; Atelier© Escola de Policia de Catalunya i AtelierRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La violència entre joves en espais d'oci nocturn: un estudi comparatiu europeuLa violencia entre jóvenes en espacios de ocio nocturno: un estudio comparativo europeoinfo:eu-repo/semantics/book
oai:recercat.cat:2072/5299992023-01-10T08:36:15Zhdl_2072_521455Escola de Policia de CatalunyaRecasens i Brunet, Amadeu, 1956-Rodríguez Basanta, Anabel2023-01-10T08:30:13Z2023-01-10T08:30:13Z2007-07http://hdl.handle.net/2072/529999Reproducció del document publicat a: https://revistas.uma.es/index.php/boletin-criminologico/article/view/8763En el presente trabajo se describen los principales resultados de un proyecto de investigación comparativo llevado a cabo por grupos de investigación de cinco países europeos (Bélgica, Francia, Portugal, Italia y España), realizado con el apoyo de la Unión Europea en el marco del programa Daphne II. El objetivo del proyecto es analizar las situaciones violentas en el ámbito del ocio nocturno, especialmente las producidas entre jóvenes, así como la eficacia de las respuestas sociales e institucionales ante estas situaciones. El contenido esencial de este documento ha sido publicado en soporte electrónico (http://www.gencat.net/interior/epc/). Los resultados completos de la investigación serán publicados en la editorial Atelier.4 p.spaUniversidad de Málaga. Instituto Andaluz Interuniversitario de CriminologíaBoletín criminológico, 2007, Vol. 13 (julio-agosto)L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La violencia entre jóvenes en espacios de ocio nocturno. Resultados de un estudio comparativo europeoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5302692023-01-19T08:01:50Zhdl_2072_521455Domínguez Figueirido, José LuisVirgili Abelló, Xavier, 1964-2023-01-19T08:01:50Z2023-01-19T08:01:50Z2000-06http://hdl.handle.net/2072/530269Reproducció del document publicat a: https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/derpen/article/view/1118En este trabajo pretendemos realizar una primera aproximación, desde una perspectiva macrosociológica y sistémica, a la cuestión de cómo ha evolucionado la idea de seguridad –más concretamente, siguiendo la terminología francesa, la idea de seguridad interior– desde los esquemas propios del Estado liberal hasta nuestros días.40 p.spaUniversidad Externado de ColombiaDerecho Penal y Criminología, 2000, Vol. 21, Núm. 69, pp. 147-186. ISSN 2346-2108L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La seguridad y la policía entre modernidad y posmodernidad. Notas para un análisis sistémico sobre sus procesos de cambioinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5302702023-01-19T08:44:51Zhdl_2072_521277Isern i Bernat, LluísCamps i Soler, Marta2023-01-19T08:44:51Z2023-01-19T08:44:51Z2016http://hdl.handle.net/2072/530270Reproducció del document publicat a: https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/manuals_pdf/policia_local_cat_vol1.pdf30 p.catDiputació de BarcelonaFuentes i Gasó, J.R. i Capell i Manzanares, J.M. (coords.). La policia local a Catalunya (vol. 1). Barcelona, pp. 296-325© de l'edició: Diputació de Barcelona; dels textos: els autorsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La formació de la Policia Local a l’Escola de Policia de Catalunyainfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5308682023-02-09T07:34:04Zhdl_2072_521455González, Carlos (González Zorrilla)2023-02-09T07:32:05Z2023-02-09T07:32:05Z2009http://hdl.handle.net/2072/530868L'article forma part del monogràfic: Llibertat i seguretat a Mollet i Catalunya: els reptes del nou mil·leni. El monogràfic recull algunes de les ponències de les XI Jornades del Centre d’Estudis Molletans "Llibertat i seguretat a Mollet i Catalunya: els reptes del nou mil·lenni" (Mollet del Vallès, 24 i 25 d’octubre de 2008). Reproducció del document publicat a: https://raco.cat/index.php/Notes/article/view/1331569 p.catCentre d'Estudis MolletansNotes, 2009, Núm. 24, p. 223-230. ISSN 1578-6009L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Polítiques públiques, seguretat i convivència a les ciutats del segle XXIinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5315202023-02-28T08:27:22Zhdl_2072_521277Institut de Seguretat Pública de CatalunyaAymerich i Rocavert, NúriaMartín i Marty, Laia2023-02-28T08:27:22Z2023-02-28T08:27:22Z2013-12http://hdl.handle.net/2072/531520Reproducció del document publicat a: https://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/publicacions/colleccions/compartim-eines-i-processos.pdf8 p.catGeneralitat de Catalunya. Departament de JustíciaMartínez Marín, Jesús (coord.). Compartim eines i processos per al treball col·laboratiu. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Justícia, pp. 142-149L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/© Titular dels drets: Generalitat de Catalunya. Departament de JustíciaRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Experiències en altres organitzacions: Institut de Seguretat Pública de Catalunyainfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5364682023-09-21T10:34:05Zhdl_2072_521277Congreso Internacional de Psicología y Educación (11è : 2023 : València)Cano, MireiaNiñerola, JordiMartínez, InésSancho, LaiaFigueras Masip, Anna2023-07-17T11:17:31Z2023-07-17T11:17:31Z20232023-06http://hdl.handle.net/2072/536468Ponència presentada a l'XI Congreso Internacional de Psicología y Educación, celebrat a València els dies 26, 27 i 28 de juny de 2023.
El pòster presentat al mateix Congrès es troba a: http://hdl.handle.net/2072/535087El pòster presentat al mateix Congrès es troba a: http://hdl.handle.net/2072/535087La regulación emocional es una de las competencias profesionales que se consideran más importantes en la profesión policial. El colectivo de policias frecuentemente experimenta estrés en la ejecución de su trabajo. La utilización de estrategias de afrontamiento es importante para gestionar el estrés laboral. Teniendo en cuenta los recursos destinados a la formación policial, es necesario comprender el afrontamiento al estrés originado en el lugar de trabajo, de manera que los diferentes actores implicados en la formación deben trabajar para enseñar a los aspirantes a detectar las fuentes de estrés así como desarrollar técnicas de afrontamiento, gestión emocional más eficaces frente a situaciones adversas.13 p.spaDykinsonAlcantud-Marín, Francisco ... [et al.] (eds.). Actas del XI Congreso Internacional de Psicología y Educación. Madrid: Dykinson, pp. 2052-2064© de l'edició: Dykinson; dels textos: els autorsRECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)La regulación emocional como índice de predicción del rendimiento en la evaluación por competencias en aspirantes a policía en Cataluñainfo:eu-repo/semantics/bookPart
oai:recercat.cat:2072/5369232023-09-21T10:59:27Zhdl_2072_521455Cano, MireiaNiñerola, JordiRoca-Martínez, AnnaFigueras Masip, Anna2023-09-21T10:02:56Z2023-09-21T10:02:56Z2023-09http://hdl.handle.net/2072/536923Antecedents. Hi ha pocs estudis sobre la regulació emocional en membres dels cossos de seguretat i emergències. Així i tot, hi ha estudis científics que indiquen els beneficis i riscos de l’ús de determinades estratègies en la regulació emocional. L’objectiu d’aquest estudi és validar i adaptar el Qüestionari de regulació emocional cognitiva (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, CERQ).
Mètode. Hi van participar 239 aspirants a bomber (92,89 % homes i 7,11 % dones), d’entre 23 i 43 anys.
Resultats. Els resultats van mostrar una estructura de 9 factors i 2 suprafactors, amb una reducció a 32 ítems. El nou model explica el 63 % de la variabilitat de les dades. L’escala té bona consistència interna, tot i els canvis de dimensionalitat. Pel que fa a la fiabilitat dels factors, té estabilitat temporal, així com entre els 2 suprafactors, amb correlacions altes entre les administracions.
Conclusions. Els resultats obtinguts són similars a la versió original i a la validació en espanyol, i mantenen l’estructura factorial. Una diferència observada és el comportament dels suprafactors en els aspirants a bomber, la qual cosa ens porta a inferir que per superar el curs de formació bàsica és necessari combinar ambdues estratègies (adaptatives i menys adaptatives).Antecedentes. Hay pocos estudios sobre la regulación emocional en miembros de cuerpos de seguridad y emergencias. Aun así, hay estudios científicos que indican los beneficios y riesgos del uso de determinadas estrategias en la regulación emocional. El objetivo de este estudio es validar y adaptar el Cuestionario de regulación emocional cognitiva (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, CERQ).
Método. Participaron 239 aspirantes a bombero (92,89 % hombres y 7,11 % mujeres), entre los 23 y 43 años.
Resultados. Los resultados mostraron una estructura de nueve factores y dos suprafactores, con una reducción a 32 ítems. El nuevo modelo consigue explicar el 63 % de la variabilidad de los datos. La escala utilizada tiene buena consistencia interna a pesar de los cambios de dimensionalidad. En cuanto a la fiabilidad de los factores del cuestionario, tiene estabilidad temporal, así como entre los dos suprafactores mostrando correlaciones altas entre las administraciones.
Conclusiones. Los resultados obtenidos son parecidos a la versión original y a la validación en español, manteniendo su estructura factorial. Una diferencia observada es el comportamiento de los suprafactores en los aspirantes a bombero, llevándonos a inferir que para superar el curso de formación básica es necesario combinar ambas estrategias (adaptativas y menos adaptativas).Background. There are few studies on emotional regulation in members of safety and emergency services. However, those that are to be found in the scientific literature indicate the benefits and risks that the use of certain strategies exerts on emotional regulation. Here, a preliminary study for the validation and adaptation of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire is presented.Methods. The study sample comprised 239 aspiring firefighters (92.89 % male and 7.11 % female), aged 23-43 years.Results. The results revealed a structure of nine factors and two suprafactors, which reduced the number of items to 32. The new model explains 63 % of the variability of the data. The scale used has good internal consistency despite the changes in dimensionality. As for the reliability of the factors, analysis indicates temporal stability, and also temporal stability between the two suprafactors, showing high correlations between administrations.Conclusions. The results obtained are similar to those recorded for the original version and for the validation in Spanish, maintaining the original factor structure. One difference observed is the behaviour of the suprafactors in aspiring firefighters, suggesting that in order to pass the basic training course, candidates need to combine both strategies (adaptive and less adaptive).16 p.catICE Universitat de BarcelonaREIRE Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 2024, vol. 17, núm. 1, p. 1-16. ISSN 2013-2255L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Validació preliminar del Qüestionari de regulació emocional cognitiva (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, CERQ) en aspirants a bomber: anàlisi factorial exploratòriaValidación preliminar del Cuestionario de regulación emocional cognitiva (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, CERQ) en aspirantes a bombero: análisis factorial exploratorioPreliminary validation of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in aspiring firefighters: an exploratory factor analysisinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
oai:recercat.cat:2072/5371152023-12-11T11:46:12Zhdl_2072_521455Requena Hidalgo, Jesús2023-12-11T10:34:05Z2023-12-11T10:34:05Z2023-12http://hdl.handle.net/2072/537115L'article forma part del monogràfic: Retos de la seguridad pública en EspañaEn el horizonte de las próximas dos décadas, la policía va a tener que enfrentar importantes retos derivados de las tendencias de cambio que se están manifestando actualmente. Este artículo se centra en las que tendrán un impacto más directo en la legitimidad policial.In the next two decades, the police will have to face important challenges due to the changing trends that are currently taking place. This article focuses on those that will have the most direct impact on police legitimacy.20 p.spaGlobal StrategyRevista de Estudios en Seguridad Internacional, 2023, vol. 9, núm. 2, p. 101-120. ISSN 2444-61575L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0RECERCAT (Dipòsit de la Recerca de Catalunya)Tendencias de cambio y retos para la legitimidad policial en el horizonte 2040Changing trends and challenges for the police legitimacy in the horizon 2040info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion